Mijn eigen ervaring met burn-out

Eindelijk wat rust! Na een drukke verhuisochtend zat ik met mijn dochter op een bankje bij de bakker te wachten op onze bestelling. En op dat moment, zonder directe aanleiding, werd alles zwart voor mijn ogen. 

Dit was het dus. Instorten door de stress, zoals ik als HR-manager zo vaak van overspannen medewerkers gehoord had. Nu overkwam het mij. 

Het was 2014. Mijn halve leven werkte ik al bij dezelfde commerciële organisatie en mijn HR-werk was mijn lust en mijn leven. Naast mijn werk had ik mijn partner, de zorg voor onze tweeling, sporten, sociale contacten en een studie. Regelmatig had ik het gevoel dat ik geleefd werd. 

Overdag was ik bekaf maar ’s nachts kon ik met geen mogelijkheid de slaap vatten. Dus stond ik weer op met hoofdpijn. Ik was een regelmatig bezoeker van de fysio vanwege de pijn in mijn nek en schouders. En de laatste tijd had ik nog meer lichamelijk gedoe: oorsuizen, duizelingen en hartkloppingen. Niet zo gek dat het mentaal niet goed ging. Ik was snel emotioneel of juist prikkelbaar. Daarbij vergat ik steeds van alles en kon ik me echt nergens meer op concentreren. 

Het maakte me bang. Bang dat ik zou falen. Dat iemand door zou krijgen dat ik het niet meer aankon. Dus hield ik me groot. Tot op dat bankje bij de bakker. Toen ging het niet meer.

De ommekeer
Ik vond een burn-out wandelcoach. Dat sprak me aan. Lekker wandelen, de frisse boslucht opsnuiven en het allerbelangrijkste: kunnen praten zonder iemand de hele tijd te hoeven aankijken. 

Het beviel me uitstekend! De spanning vloeide weg uit mijn lijf en er kwam rust in mijn hoofd. Ik snapte eindelijk hoe ik hier beland was. Ik kreeg meer energie, leerde mijn grenzen aangeven en vooral om “nee” te zeggen. Ik ontdekte weer waar ík gelukkig van werd. Maar…

Weten is nog geen doen
Het lukte me nog niet om in de praktijk te brengen wat ik geleerd had. Toen ik na een paar maanden weer aan het werk ging, voelde ik me schuldig over mijn lange afwezigheid en bouwde mijn werkuren heel snel op. Voor ik het wist werkte ik weer volledig in mijn oude functie, ook al had ik met mijn coach ontdekt dat die baan niet meer volledig bij mij paste. Zó vaak had ik medewerkers begeleid bij hun re-integratie en ze op het hart gedrukt om geleidelijk op te bouwen. Om hun taken aan te passen. Zelf deed ik niets van dat alles. Hup, gelijk vol erin en gas erop! 

Voor ik het wist had ik weer last van mijn nek. Speelde mijn hoofdpijn weer op en kon ik niet meer focussen. Het hele circus was terug!

Ik riep opnieuw de hulp van mijn coach in en dankzij gesprekken (en toch ook mijn eigen kennis van en ervaring met verzuimbegeleiding) heb ik een terugval kunnen voorkomen. Na mijn re-integratie besloot ik het roer om te gooien. 

Ik wilde vrijheid! met mensen, dat wel! Dus brak ik uit het “keurslijf” van mijn baan in loondienst. Het leukste deel van die baan nam ik mee naar mijn eigen bedrijf. Ik bleef mensen helpen, maar op mijn plek en op de manier waar zowel mijn klanten als ik het beste bij gedijen: buiten in de natuur. Want mijn klanten zijn intelligente mensen die echt wel door hebben dat ze last hebben van stress op hun werk en dat ze daar beter nú iets aan kunnen doen dan door te gaan tot ze echt zwaar burn-out zijn. 

Typisch Hiske

Ik coach buiten in en met de natuur. Kenmerkend voor mij zijn mijn nuchterheid, eerlijkheid, scherpe blik en droge humor. Ik word vaak omschreven als rustig, inlevend en warm maar ook als doortastend, speels en recht door zee. 

Mijn kijk op burn-out herstel 

Als je voorgoed wilt herstellen van je burn-out, heb je begeleiding nodig. Anders val je zo weer terug in je oude gedrag. 

De combinatie van gesprekstherapie met wandelen en praktische oefeningen in de natuur zorgt in eerste instantie voor een effectief herstel van je burn-out. Alleen al het buiten zijn in de natuur werkt stressverlagend en zorgt voor meer rust en ontspanning. Daarbij durf je vrijer te praten omdat je elkaar niet de hele tijd hoeft aan te kijken. Door het wandelen laat je gemakkelijker je gedachten en gevoelens de vrije loop. Dit zorgt voor meer diepgang in de gesprekken. De natuur dient ook als oefenmateriaal waardoor je concreet in je lijf ervaart wat gedachten en gevoelens met je doen. Maar weten is nog geen doen! Daarom is een goede begeleiding bij het terugkeren en opbouwen van je werk een cruciaal onderdeel om duurzaam te herstellen. 

Nog wat weetjes over mij:

  • tikkeltje eigenwijs
  • vakantie liefst natuur met een vleugje cultuur
  • neem altijd mijn hoofdkussen mee op reis
  • verslaafd aan Scandinavische Netflix series 
  • geen koekiemonster wel een “boekie” monster
  • verdwaal met de auto maar niet in het bos
  • ben een enorme “knoffelkont”
  • liever ’s avonds op de bank dan sporten
Hiske Douma - Wandelcoach bij Stress en Burn-Out

Opleidingen

De opleiding tot “psychosociaal therapeut” is een 4-jarige HBO-opleiding bij Psychodidact. Een psychosciaal therapeut leert de veranderingsprocessen van emotioneel gezonde mensen te begeleiden. Dit zijn mensen zónder psychische aandoening, maar helaas wel vaak mét een beperking in het gedragsrepertoire door niet functionele patronen van denken, voelen en doen. Problematiek steekt de kop op als situatieveranderingen op hun pad komen, bijvoorbeeld door een echtscheiding, pesterijen, verlies van een geliefde, ziekte, ontslag, werkdruk. Als therapeut werk je doelgericht aan het verlagen van de stress van de cliënt door middel van coaching, counseling en conflictbemiddeling. Hierdoor zullen klachten afnemen en de persoonlijke effectiviteit toenemen. 

Praktische opleiding tot loopbaanadviseur  waar bij je leert werken met de praktische en arbeidsmarktgerichte werkmethode van de “loopbaantrechter”. Daarnaast leer je inzicht krijgen in de verschillende fasen van loopbaanadviestrajecten en kennis van diverse instrumenten om cliënten doelgericht te begeleiden bij loopbaanvragen. Je bent in staat vragen van cliënten om te zetten in een gestructureerd plan van aanpak en je biedt begeleiding bij realisatie van dit plan.

De loopbaantrechter is een praktische en arbeidsmarktgerichte werkmethode centraal waarmee je jouw klanten in individuele trajecten een duidelijk antwoord helpt te vinden op de vragen ‘Wat wil ik eigenlijk?’ en ‘Welke mogelijkheden zijn er voor mij op de arbeidsmarkt?’. We gaan stap voor stap in op wat je kunt doen en welke vragen je precies moet stellen om jouw klant te helpen de meest passende (nieuwe) beroepsrichting te ontdekken. Met de inzet van de loopbaantrechter in een begeleidingstrajecten, heeft de klant in vijf stappen een realistisch loopbaanplan en kan doelgericht gaan solliciteren.

​Daarbij is de loopbaantrechter voor de klant ook gewoon leuk om te doen. Dat komt omdat je je in deze aanpak vooral richt op waar iemand plezier aan beleeft en omdat het de verbeeldingskracht aanwakkert. Het feit dat jouw klant na drie gesprekken al zicht krijgt op nieuwe perspectieven geeft energie. 

In deze 1-jarige opleiding tot stress- en burn-out coach aan de HRD Academy leer je medewerkers of coachees met spanningsklachten effectief te begeleiden zodat ze weer zo snel als verantwoord mogelijk vitaal en gemotiveerd aan de slag kunnen. Je helpt hen dreigende overspannenheid of burn-out te herkennen en te voorkomen. Onderwerpen hierbij zijn: herstel van conditie, omgaan met stress en emoties, in kaart brengen stressbronnen, match met het werk, terugvalpreventie.  

Richting organisaties leer je werkdrukonderzoek uitvoeren en organisaties en leidinggevenden te adviseren over preventie en remediëring van stress en burn-out. Onderwerpen hierbij zijn: organisaties adviseren hoe ze werkdruk op een gezond niveau kunnen houden. Leidinggevenden leren hoe ze vroegtijdig stress signalen kunnen herkennen en er adequaat op reageren. Adviseren over verminderen van werkgebonden stressfactoren, terugvalpreventie. 

Een ontspannen en natuurlijke ademhaling is bij ieder mens in aanleg aanwezig, maar deze kan verstoord raken door fysieke, psychische of sociale problemen zoals o.a. door stress, angst, hyperventileren en/of paniek.

In deze verdiepingstraining is ingegaan op de invloed van stress, angst en hyperventileren op onze de ademhaling op zowel het lichaam als de geest. Als men in rusttoestand, zonder dat men zich lichamelijk inspant, sneller en dieper ademt dan is men aan het  (chronisch) hyperventileren, wat overigens geen ziekte is maar een manier van snel en diep ademhalen. Het Ademhalingscentrum raakt hierdoor ontregeld, langdurige stress of spanning kan hieraan ten grondslag liggen. Naast deze theorie over de manier van ademhalen, gaan we ook praktisch aan de slag om het middenrif te trainen. 

1-jarige erkende praktijkopleiding tot coach aan de Academie voor Psychodynamica. Het lesprogramma omvat de basistechnieken welke nodig zijn om coachgerichte persoonlijke- en organisatievraagstukken op effectieve wijze te begeleiden. Kennis van methodieken als: NLP, Voice Dialogue, mindfulness, systemisch werken (familie- en organisatie opstellingen), provocatief coachen, kernkwaliteiten, assen van verandering. 

4-jarige HBO Bachelor opleiding met als specialisatie “HRM en Psychologie” gevolgd bij de NCOI (2005-2009).

Zet je eerste stap vandaag nog!

Klik op onderstaande button. Vul hier je gegevens in en ik neem binnen één werkdag contact met je op voor een online kennismakingsgesprek. Dit is geheel gratis en vrijblijvend. Aan de hand van jouw persoonlijke stress analyse kan ik bepalen hoeveel sessies jij nodig hebt, zodat je direct helderheid hebt over jouw kosten. 

Wil je liever eerst bellen? Dat kan natuurlijk ook! Mijn telefoonnummer is 06-13738443. 

aanvraag gratis kennismakingsgesprek